System bezpieczeństwa dla pieszych i rowerzystów w bezpośrednim otoczeniu pojazdów o większych gabarytach

System Firmy DR-TECH Sp. z o.o. mający na celu poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu znajdujących się w pobliżu pojazdów wielkogabarytowych składa się z zestawu czterech radarów mikrofalowych MFDR, radary te mają za zadanie detektować obiekty pojawiające się w strefie detekcji, kierowców pojazdów mechanicznych jak również pieszych czy rowerzystów. Po wykryciu obiektów w dwóch strefach informacja przekazywana jest dalej do jednostki sterującej, co ważne informacja ostrzegająca o możliwej kolizji niechronionego uczestnika ruchu z pojazdem mechanicznym przekazywana jest w momencie detekcji w dwóch polach. Przekazywanie informacji za pośrednictwem wykorzystania koniunkcji ma zwiększyć uważność szczególnie pieszych, by uniknąć możliwej sytuacji wypadkowej, gdzie właśnie ta grupa jest najbardziej narażona na obrażenia. Dodatkowo system zakładał możliwie na jak najwyższym poziomie wyeliminowanie sytuacji przyzwyczajania się użytkowników systemu do pojawiających się sygnałów, które mogły okazywać się błędne. Jednostka sterująca wyposażona w odpowiednie oprogramowanie zarządzające po otrzymaniu informacji z radarów, a wcześniej również z żyroskopu informującego system o stanie w jakim znajduje się pojazd, na którym system jest zamontowany, przetwarza informacje celem uruchomienia ostrzegawczych znaków świetlnych mających na celu ostrzeżenie zarówno niechronionych uczestników ruchu jak i kierowców pojazdów mechanicznych, o możliwości wystąpienia sytuacji kolizyjnej, innowacją jest również informowanie dwóch stron o potencjalnym niebezpieczeństwie dla tego typu rozwiązań systemowych. Dodatkowo system zakłada zdalny dostęp diagnostyczny za pośrednictwem modułu GSM i GPS, co daje dodatkowe możliwości nadzoru nad właściwą pracą poszczególnych systemów zamontowanych na różnych pojazdach w zmiennych lokalizacjach.

Docelowa wersja prototypu różniła się w sposób znaczący w porównaniu do wersji wcześniejszych, różnice wynikają z podejścia do zmiany dotyczącej informowania niechronionych uczestników ruchu, ale również kierowców o możliwym zagrożeniu związanym z wystąpieniem kolizji w normalnym ruchu drogowym. Wersja docelowa jest zaawansowanym funkcjonalnie rozwiązaniem wyposażonym w jednostkę sterującą oraz żyroskop, który przekazuje informacje do jednostki sterującej o stanie w jakim znajduje się pojazd. System inicjuje swoją pracę tylko i wyłącznie podczas postoju pojazdu. System wyposażony jest również w moduł GSM zapewniający stałą kontrolę nad poprawnością działania systemu, zapewnia zdalną możliwość obserwacji poszczególnych zainstalowanych systemów. Poczyniono również postęp w dostosowaniu systemu do szerokiej implementacji na pojazdach komunikacji miejskiej, poniżej przedstawiono adaptację systemu do pojazdu komunikacji miejskiej jakim jest Mercedes Citaro,  funkcjonalność systemu pozwala na bardzo szeroką implementację oraz dostosowanie rozwiązania do montażu na praktycznie każdym pojeździe wielkogabarytowym [18].